Polskenet Invest AB söker ny affärsområdeschef

Bakgrund

På Polskenet har vi en ambitiös strategi att fortsatta växa vår utvecklingsorienterade och kompetenta industrikoncern. Med norrländska bolag i fokus investerar vi i organiskt tillväxt och strategiska förvärv. Som aktiva och engagerade ägare bidrar vi operationellt med industriellt kunnande och långsiktigt hållbar syn på investeringar i personal, kunder, leverantörer, anläggningar och regionen.

Koncernen omsätter ca 1 miljard och har 8 bolag utspridda från kust till inland i Norrland. Vi söker nu vår nästa nyckelspelare till koncernledningen, en affärsområdeschef. I denna roll inom ledningsgruppen för Polskenet Invest, får du huvudansvaret att operativt leda och ”coacha” utvecklingen inom en grupp bolag i koncernen och aktivt bidra till nya förvärv inom affärsområdet.

Kompetens inom industri, teknik och marknad samt god erfarenhet av framgångsrikt ledarskap kommer vara avgörande i arbetet. Polskenets styrelse och ledning är engagerade och samarbetar aktivt i utveckling av koncernen. Samarbetet präglas av prestigelöshet med en stark värdegrund.

Tillsammans formas inte bara ett framgångsrikt företag, utan även en positiv inverkan på vår region.

Rollen i korthet

Rollen som affärsområdeschef på Polskenet representerar ett brett uppdrag med stor möjlighet att påverka koncernens och bolagens utveckling. Med stöd av organisationen och övriga affärsområdeschefer, ges du möjlighet att succesivt komma in i rollen och steg för steg ta större ansvar. Som affärsområdeschef behöver du ha en stark och bevisad förmåga att jobba ”hands on” och driva operationell förändring på ett engagerande och entusiasmerande sätt. För att lyckas i rollen behöver du vara en prestigelös och framåtlutad som person med drivkraften att vilja vara med och bidra och göra jobbet där det för stunden behövs.

Dina huvudsakliga ansvarsområden

• Övergripande ansvar för ett av koncernens affärsområden inkluderat ett antal bolag.

• Genom aktivt styrelsearbete som ordförande, ansvara för att affärsområdet utvecklas i linje med koncernens strategi.

• Under perioder kunna driva ett av affärsområdets bolag som t f VD.

• Stödja ledningen för de bolag som ingår i affärsområdet i strategiska processer, affärsplan samt ansvara för uppföljning av måluppfyllnad.

• Operationellt stötta bolagen och delvis leda arbetet i aktuella utvecklingsfrågor med interna eller externa resurser.

• Aktivt bidra till kompetensförsörjning och kontinuitetsplaner för samtliga bolag inom affärsområdet.

• Samarbeta kring affärsområdets utveckling med organisationen, ledningsgruppen och styrelsen i Invest.

• Kommunicera affärsområdets utveckling med investerare och andra intressenter.

• Ansvara för analyser, strategier och implementation inom affärsområdet.

• Tillsammans med organisationen bearbeta identifierade bolag för tilläggsförvärv alternativt nya bolag inom affärsområdet.

I den här positionen rapporterar du till VD, Malte Frisk. Rollen är placerad i Sundsvall eller Härnösand, där Polskenet har sina kontor. Vi ser en fördel om du är eller kommer vara bosatt i Sundsvall/Umeå-regionen. Rollen är operativ och kan ej utföras på distans. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Vi erbjuder en unik möjlighet att vara en del av ett dynamiskt bolag som driver framgångsrika förändringar inom både industri och hållbarhet. Du kommer att vara en central figur i bolagets utveckling. Vi värdesätter kompetens, engagemang och initiativ.

Kravprofil

Vi söker en individ med följande bakgrund och erfarenheter:

• Relevant högskole- eller universitetsutbildning inom teknik och/eller ekonomi.

• Flera års erfarenhet som VD eller operativ chef för bolag inom industrin.

• Relevant bakgrund inom till exempel marknad, försäljning, produktion.

• Förmåga att arbeta i en platt organisation med operativt arbete och förmåga att proaktivt söka information inom bolaget.

• God kommunikationsförmåga att hantera människor med syfte att följa upp strategiskt viktiga frågor.

• Intresse och kompetens inom digitala stödsystem och ERP-system.

• Körkort krävs, då rollen kommer innebära en del resor i regionen.

Personliga egenskaper:

• Utomordentliga ledaregenskaper.

• Affärsmässig – förståelse och intresse för affären och verksamheten.

• God analytisk och strategisk förmåga.

• Representativ och förtroendeingivande, en ansvarstagande person med ett gott omdöme samt prestigelös.

• Genuin och uppriktig med god etik och moral.

• Hög ambitionsnivå att förbättra och utveckla. Stark personlig drivkraft att leverera genom att vara proaktiv.

• Utåtriktad individ med god kommunikativ förmåga.

Skicka din ansökning till

Mail: jobb@polskenet.se
Sista ansökningsdag: 240420
Vi utvärderar kandidater löpande.